Tuesday, January 4, 2011

Lelaki & Minat Budak-Budaknya

Ape yang laki minat berbanding perempan? Kekadang pelik gak, walaupun aku sendiri sbgai laki, da besa panjang siap buncit lagi pada usia 21, tapi aku masih minat pada perkara2 yang budak2 suka buat..
Ni bukan je limitz kat aku, tapi dr pemerhatian aku, kkdg bapak budak pun minat perkara yang kebudak2kn..
HAHAHA~

Apa yg budak2nya?
Aku istilahkan sifat kebudak-budakkan bukan merujuk kepada kurang matang dlm pemikiran @ berkelakuan spt, well~ kebudak2kan... Tapi lebih kepada apa yang budak akan buat kalau die minat btul2 pada sesuatu. Istilah inggeris, DEVOTION, kesetiaan yang tak terbelah bagi kepada sesuatu yg mendalam...

Lelaki sebenarnya tidak pernah tunjuk yg mrke ni betul2 minat sesuatu, tapi, sebenarnye dlm at Allah je yang tahu kalau die dpt sesuatu yg die minat n excited nakkan bende 2.. Sebab tu ade je istilah "istri kedue" bile merujuk pd barang milik laki ni selepas girlfried o istri pertamenye..

Sesuatu tu yang macam mana?
Jom kita kupas satu2 minat laki sejak dari die kecik smpe la mungkin~die da tue beranak cucu..

1. Rancangan Superhero

Dulu mase zaman game mahal2 lagi, Playstation one harge pn dekat RM2000+, tv hanya tempat yang best untuk berhibur. TV time tu, lebih kurang 1996, berlumba2 nak siarkan rancangan2 macam Gavan Space Police, Power Ranger berepisod2, dan Kamen Rider antaranya.

Kira da lebih kurang 15 tahun dah dari zaman tu, tapi aku tngok member2 aku masih tak putus 'silaturrahim' mrk ngan cite2 superhero ni, still masih lagi download cite2 baru yg lebih thrill, cambest and technologic!

Sekarang ni yang banyak terbaru, cite2 Kamen Rider je as far Im concerned. Aku layan je, tapi xde la minat sangat kan sampai aku hafal sekor2 name hero Kamen Rider tu..TATOBA~TATOBA~

2. Rancangan Kartun

Masa kecik dulu, tipu la klu cakap budak2 laki tak suke tngok kartun, tak kira tv mahupun cd/dvd yang dibeli  tak kira ORI @ Ciplak. Kalau mengimbau balik kenangan silam, aku suka tengok Tom & Jerry kat Cartoon Network. Cartoon Network actually channel pertama kat dunia yang hanya siarkan kartun je kat dunia ni, lepas tu baru la ade Nickelodeon, Disney Channel etc. Time tu astro mahal giler, nak pasang je RM1000. So mase tu famly aku langgan MegaTV. Pasang, bayar pun murah, xsilap,RM50 sebulan. Time tu la~


Kire paling best time kecik2 dulu Tom & Jerry jela. Pastu datang lak Spongebob Squarepants plak dengan lawak yang gile2 mangang! hahaha~
Tapi layan gak la walaupun umo time tu da 18 time memula tengok.
Aku baru kira2 5 tahun je kenal ngan spongebob ni, tapi rupa2 nye da 10tahun da die dicipta..
Rase cam aku tak penah pedulik sebelum ni @ cite ni mmg datang lambat~haha


The Simpson aku da start tgok dari aku darjah 1 lagi.. Cite die bukan best pun mase aku tgok mase kecik2 dulu, rupanya bila da besa panjang ni baru aku tao yang die mmg bnyk maksud tersirat, segala macam orang die nk tembak dalam satira2 ni. Bila da besa, ni la pada aku kartun yang seswai la dgn nature aku sebagai pelajar spye lbh berpikir kan.

Kekadang ade gak geram tahap nak terjun bngunan sebab tgok gelagat bapak yng SUPER-BODOH ni..haha

3. Koleksi Action Figure
Sape cakap laki tak men anak patung? haha
Literally bukan la anak patung, tapi cm figure2 robot amat menarik hati lelaki. Time aku darjah2 dulu aku penah diajak oleh sorang member, anak YB Dun Templar g umah die men PS. Die siap ajak masuk bilik die tgok koleksi Gundam Seed! Perg..1 kotak harge ~Rm200, ade lebih kurang 17 figure aku rse,so guys,do da math! Orang kaya, xpe la. Duit celah kaki dorng je~

tinggi lebih kurang 15inci
Aku pun ade gak koleksi aku, walaupun 1, kire ok gak la kan. Special Edition, Megatron Action Figure. HAHA.. Setakat ni aku tak jumpe lagi mane pasangannye, sbb die kire macam 1 set. Ni Megatron, Lagi 1, Optimus Prime..PERG~
Harge RM250~ bole la~

4. Video Games
Trivia: Sukan pertama yang di'game'kan ialah ping-pong! Actually nmenye PONG merupakan game yang pertama yang dikeluarkan di dunia. Game die simple je, ade bola n 2 bar merujuk pada kayu bet ping-pong. Objektif, jangan kasi terlepas bola je la. Dulu game ni kua time bapak2 kite baru nak strt kumpul2 duit nak kawin agknye, lebih kurang 1982. Da lme da~

Skang ni video game da msuk generasi ke 7, mksudnye, game da mula menyerupai movie yang kita sendiri control dari perspektif orang ketiga atau pertama (1st person @ 3rd parties view).

Kalau nak tao, game Mario Adventure merupakan game generasi 3, manakala Sonic The Hedgehog plak generasi ke 4. Then mulai la generasi 5 yang mantap start dengan terciptanya CD dan Playstation.

Sekarang ni aku kira cam gile epi la sbb minat aku zaman budak2, men game ni tak terputus lagi.
Dulu aku rely solely on PC klu nk men game. Ble aku strt beli Xbox 360 aka 7th generation gaming device, aku rse bngge gile la!hehe.. Game pun xputus2. kire ok la, bnyk dpt men game yg latest2...best giler la~

7th Generation sume same je feature;
  1. Wireless Controller
  2. Grafik yang sume nak HD
  3. Kuasa Konsol yang mengalahkan PC
  4. everything about motion sensor, even controller game pun ade gerak pakai tngan cam KINECT Xbox
  5. online gaming/interaction emphasized~

Mane Lagi Best?

Aku rase bile next ble aku da kje cuti nnt, aku nk beli Playstation 3 lak. Kat internet da bnyk sgt di debat2kan Xbox lebih hebat la, PS3 lagi hebat la. Biar aku beli dlu, biar aku tgok camne nnt..HAHAHA

Akhir Kata
Anda rasa budak2 sngtkah laki ni?
mane ade la, budak2 xkan sanggup nk beli @ tgok bende2 yang Budak Besar minat sbb terlalu la OVERKILL..
Tapi ni la laki. Jgn ingat perempuan je yang misteri..Kami pun misteri gak dgn minat yang bukan2 camni~
"Boy Will Always Be Boys" -people of the blog

No comments:

Post a Comment