Sunday, January 9, 2011

Drama Melayu dan Undang-Undang


Kekadang aku slalu tengok cite melayu, drama khususnya. Cite mesti xlari dari konsep gile kuasa, nk serang org len, serah harta la melalui tandatangan. Mase tu adegan yang paling menyerlah la bila orang jahat tu (panggilan mase kecik lak) tipu pengurus a.k.a hero, supaye letak tandatangan kat agreement. Tup TUP! orang baik pun hilang harte sampe berjuta2. HAHAHA

Aku yang mase tu kecik lagi, tertanye2 gak, begitu mudah ke dengan sign je agreement tu, boleh terus transfer sume harta!

Perkara pertama yang aku discover:
Signature signifiy the consent of parties on the agreement
maka, dengan sign saja, orang yang kena tipu tiada lagi alasan untuk die mengatakan tidak dan tidak bersetuju dengan perjanjian tersebut.

BULLSHIT!

Kalau undang2 di baca begitu rigid macam tu, semua orang boleh menipu tanpa ada apa2 alasan yang boleh membantu orang kena tipu mendapatkan keadilan.

So, pe hakikat yang sebenarnye?
Akta Kontrak 1950, seksyen 10(1):
Semua perjanjian adalah kontrak jika dibuat dengan persetujuan bebas (free consent)....dan jika tidak, ia dengan nyatanya menjadi batal.
Ape tu consent?
Akta yang sama, seksyen 13:
dua atau lebih individu dikatakan melakukan persetujuan (consent) apabila mereka bersetuju kapada perkara dan benda yang sama
Ape lak free consent?
Akta sama, seksyen 14
Persetujuan dikatakan bebas apabila ia tidak disebabkan oleh 1.Paksaan, 2. Pengaruh yang tidak sepatutnya, 3. Penipuan, 4. Kekeliruan, 5. Khilaf
Hak pihak yang di effect oleh kontrak berat sebelah pula di dalam seksyen 19 dimana ia mengatakan kontrak yang dimasuki oleh kedua2 pihak disebabkan oleh perkara2 dia atas adalah boleh batal atas pilihan pihak yang malang tersebut.

Jadi timbul lak persoalan, penulis2 skrip ni xwat ulang kaji ke? Cube la wat bende logik cikit.
Ni terus rampas hak orang, bagi macam2 impression bruk kat masyarakat dan negara kita
Kalau drama tu cermin masyarakat, dari segi undang2, mmg da lame da bruk imej kita di mata dunia.

Ini gak menunjukkan sebenarnye mmg ramai orang diperbodohkan oleh orang buta undang2 macam penulis2 skrip. Ape yang kite nak tengok adalah informasi, pengajaran yang betul2, bukan sekadar satira murahan.
"Ignorantia juris non excusat"
"tidak tahu undang2 bukan suatu alasan atau pengecualian"

Kalau nak cerita lagi, mmg sebenarnye proses transfer harta mmg bnyk birokrasinya. Xcaya? tgok2 la Amanah Rakyat, betapa banyak proses yang perlu di lalui untuk pindah harta, lebih2 lagi yg juta2.. Klu stakat sign je, mmg ramai la yg jato papa kedana sekarang~
"Malu bertanya sesat jalan" - people of the blog
Link: Akta Kontrak 1950..

3 comments:

  1. salam...

    cete dalm pejabat..rebut tender juta2,,,

    **follow ur blog..14**

    ReplyDelete
  2. haha..mantap bro! boleh jdi pengganti Prof Syed Al-sagof.

    salam singgah dan salam perkenalan. =)

    ReplyDelete
  3. aku suke.. research ntok pembuat crita ngan fakta2 skali... kena take note nih.. trimas.. ^_^

    ReplyDelete