Sunday, January 30, 2011

Aku Da Kering!

Ada 2 perkara yang aku cuba smpaikan dari tajuk ni:

  1. Poket da kering sebab loan PTPTpu tak masuk2 lagi.
  2. Aku da kering dengan idea2 nak kritik/puji pape yang boleh aku kritik @ ulaskan.
so..
1.PTPTN Yang Tak Masuk2 Lagi.
Da dkt 2.5 bulan aku kat UIA ni, aku masih xtrima lagi duit PTPTN..
Susah la, sem baru ni tersangat bnyk gne duit, 1 minggu saje untuk fotostat da dkt RM10, xcite makan lagi yg mahal gile.
Aku tao la kat UIA ni bnyk antarabangsa, tp xkan la makanan pun nk harge antarabangsa gak...
duit dorang da dkt RM15k korang kebas utk satu sem cukup la..kitorang ni rm100 pun susah nk dpt sebulan..
Tu kisah makan~~~

Ni janji international lak..Kite cibuk gile ngan frasa "janji melayu' kat luar sne, So kat UIA kitorang panggil lak 
"INTERNATIONAL's PROMISE"
Macam2 dijanjikan..Yang paling ketara la pasal tarikh masuk duit PTPTN ni..
Antara Tarikh2 yang dijanjikan:
  1. Check In Kolej: 14 Dis 10
  2. 1st janji: 21 Dis 10
  3. 2nd janji : 21 Jan 11
  4. 3rd janji : 28 Jan 11
  5. Upcoming janji : 3 Feb 11
maka lagi 3hari dari hari ni, dapat la beli buku bagai.....
tapi janji tu xsemestinye orang2 ni nak tepati..
aku mmg riso gile kalu xdpt2 lgi ni..susah~
nak makan knela meminta2 ngan famly..
kalau ade duit tp slalu mintak pun xgune gak!
ADUHAI~

2. Kekeringan Idea Nak Menulis Entry.
Owh ye...aku ni pemalu sebenarnye, jadi aku xsuke nak cite tentang aku, tntang pe aku makan rini o pe aku wat rini..
If aku cite pun, mesti aku selit3kan dengan pandangan dan pendapat aku tntg SESUATU...
Cam dalam TA'LIM @ Usrah, pe yang kita dengar, kita tgok2 kita sunat untuk sampaikan walaupun sedikit dari kebaikan tu,,,
Jadi ni bukan diari..
Tapi lebih pada luahan pendapat aku tntg bende yg berlaku sekeliling 5 pancaindera ni..

Tp semua orang kena ingat,
-Pendapat adalah luahan atau pemikiran orang yang memerhatikan isu2 yang terjadi di sekelilingnye.


-Pendapat tidak pernah akan berada ditengah2 kerana kita dilahirkan dengan persepsi.


-Persepsi adalah tanggapan yang semula jadi ada dalam pemikiran kritisism manusia.


-Kritisism dibentuk apabila hati kita dipaut dengan pelbagai ideologi yang menyebabkan kita menyokong pegangan ideologi tersebut.


-Maka kerana ideologi tu hanya terarah pada satu kawasan pemikiran dan pandangan (worldview), pendapat kita sentiasa akan berpaksi.


-Paksi itu menunjukkan kita cenderung untuk menyokong pendapat ideologi dan PAKSI TIDAK AKAN BERADA DITENGAH2 kerana paksi sentisa CONDONG ke 1 arah...


so?
jgn expect sume orang nk bg pendapat yang sme sentiasa kerana manusia lahir dgn kepelbagaian..
kena ingat sentisa tu....

Kalau aku?
nnt2 la nak tulis entri artikel nnt...aku xjumpe bnde yang menarik lagi nak kritik..haha
"Gunung kalau digali sehari-hari pastikan runtuh. Bak menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berderai" -people of the blog

No comments:

Post a Comment